ייתכן ואתם זכאים לנקודות זיכוי ממס ואפילו לא ידעתם! כל מה שצריך לדעת על טופס 101

טופס 101 או בכינויו "כרטיס עובד ובקשה להקלה ולתיאום מס על-ידי המעביד", הינו טופס של רשות המיסים, אותו כל עובד חייב למלא ולהגיש למעסיק כדי שבחישוב המשכורת יבואו לידי ביטוי הקלות, הטבות וזיכויי מס להן העובד זכאי. בנוסף, הטופס משמש גם לביצוע תיאום מס במקרה שבו העובד מועסק במקום עבודה נוסף או שיש לו הכנסות ממקורות נוספים.

כל עובד שכיר חייב למלא ולהגיש למעסיק טופס 101 עוד ביום הראשון לעבודתו וללא קשר לאורך תקופת העסקתו את הטופס המלא והחתום יש למסור למעסיק בהתאם למקרים הבאים: • בתוך 7 ימים מהיום שהתחיל לעבוד אצל המעסיק או ביום שקיבל את המשכורת הראשונה, לפי התאריך המוקדם יותר. • בתחילת כל שנת מס ב-1 בינואר בכל שנה (ניתן למלא טופס 101 בתחילת דצמבר בגין השנה הבאה או בסוף ינואר בגין השנה הנוכחית). • בכל מקרה של שינוי פרטים או שינוי נסיבות כמו נישואין, גירושי, הולדת ילדים, סיום לימודים אקדמיים, שינוי מקום מגורים, מקום עבודה נוסף וכו', על העובד למלא ולהגיש טופס חדש ומעודכן, בתוך 7 ימים מהיום שחל השינוי.

עובד עשוי להיות זכאי להקלות והטבות באופן מצטבר, בגין מספר קריטריונים, בהתאם לתנאי כל קריטריון. לכל קריטריון יש מספר נקודות זיכוי שונות והן למעשה מהוות את ההפחתה של גובה המס שעל העובד לשלם בתלוש השכר החודשי.

מהם נקודות זיכוי? המושג נקודות זיכוי מתייחס לנקודות זיכוי שניתנות ממס הכנסה למשלם המיסים. כידוע, כל מקבל שכר מחויב לשלם מס הכנסה בהתאם לגובה המשכורת אותה הוא מקבל – ככל שהמשכורת שמקבל אדם מסוים יותר גבוהה, כך סכום המס שעליו לשלם גבוה יותר, בהתאם למדרגות המס שנקבעות בחוק. נקודות הזיכוי יכולות להפחית את סכום המס עד לתשלום של 0 ₪, ולא מעבר לכך. כך למשל, עובד שחייב לשלם 700 שקלים מידי חודש למס הכנסה וזכאי ל-900 ₪ חודשיים בגין הטבות הנובעות לו מנקודות הזיכוי, לא יכול לנצל את כל סכום ההטבות הללו נקודות זיכוי ניתנות לעובדים שהם תושבי ישראל בלבד. כל תושב ישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי – 2 נקודות על היותו תושב ועוד רבע על נסיעות לעבוד.

שווי כל נקודת זיכוי, נכון ל-2020 הוא 219 ש"ח לחודש, שהם 2,628 ש"ח לשנה שלמה.

שתפו:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn